Jak na věc


most přes odru petřkovice

Letní filmová škola Uherské Hradiště 2018 - stan ČT: Most!

    Scenáristka Camilla Ahlgrenová a scenárista Hans Rosenfeldt v diskuzi pro Britský filmový institut uvedli, že se jedná o poslední řadu mimořádně úspěšného seriálu, který se dočkal i několika remaků. Podle Rosenfeldta je jen velmi málo seriálů, jež si udržely vysokou úroveň i po odvysílání čtvrté řady. A právě tvůrci a tvůrkyně Mostu nechtějí být podle vlastních slov těmi, co jen nastavují úspěšný koncept. Ahlgrenová pak zdůrazňuje, že Most nebyl nikdy pouze kriminálním seriálem; pro tvůrce byla vždy důležitá současná společenská témata. Ve čtvrté řadě se tak řeší migrace, předsudky a také to, jestli a případně jak lze obcházet pravidla, která tváří v tvář konkrétním případům nefungují.
    Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
    Pro fanoušky seriálu zásadní otázku představovalo, jak se tvůrci vypořádají s vývojem hlavních postav na konci druhé série. Jelikož představitel Martina Rohdeho, Kim Bodina, svou účast na seriálu (přinejmenším dočasně) ukončil, musela Saga Norénová dostat nový dánský protipól, ale také se stala ústřední osobou. Třetí série se proto zaměřuje na její vztah s kolegy i rodinou, se kterou zpřetrhala vazby po smrti sestry. Soukromé i pracovní peripetie ji navíc nutí čelit tomu, co ji nejvíce vyvádí z míry a s čím jediným si neví rady – jejími vlastními emocemi.


Bažo alias Jožo z chanovského sídliště hrál v seriálu Most! sám sebe. Místní ho respektují

    Čtvrtá řada začíná šokujícím případem vraždy, kdy je šéfka úřadu pro cizince ukamenována a zahrabána do země. Kdo mohl něco tak brutálního provést? A jaký k tomu mohl mít motiv? To se opět snaží zjistit dvojice detektivů – Švédka Saga Norénová a její dánský partner Henrik Sabroe. Kromě samotného spletitého případu pak série nabídne také celou řadu pozoruhodných linek. Především Saga, jedna z vůbec nejpopulárnějších a rozhodně nejsvéráznějších televizních vyšetřovatelek vůbec, se musí popasovat s celou řadou pro sebe nezvyklých úkolů, kdy je nucena začít uvažovat o mezilidských vztazích jinak než doposud...
    Luděk Říha (M. Hofmann) sice nedostal nakládačku od Romů, ale „Snědá tíseň“ se stala přes noc fenoménem. Navíc majitel Severky, Eda (M. Isteník), má špatnou náladu. Do jeho hospody přicházejí Romové. Všechno je špatně...
    Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým.


Most! si nebere servítky. Nový seriál ČT vtipkuje o rasismu, chudobě i Poště pro tebe

    Rámec seriálu tvoří příběh Luďka, kterého právě vyhodili z práce, bydlí v polorozpadlé barabizně, dluží, kam se podívá, má problémy s exmanželkou i se synem. A v tom nejhorším za ním přijde pošťák Ondra s pozváním do Pošty pro tebe... „Luďka moc charakterizovat nechci. Svůj názor na něj samozřejmě mám, ale nechal bych to na divákovi. Nicméně doufám, že není úplně beznadějnej, já bych mu dal druhou, třetí i čtvrtou šanci. Dát mu jen druhou je totiž v jeho případě málo. On je trochu debil, takže si myslím, že by to mohla být postava dost oblíbená,“ říká Martin Hofmann.


Poslední runda v Severce. Finále Mostu! doprovodí autogramiáda i speciální vysílání

    „Most je ryze dělnické město, a proto má svou nezaměnitelnou filozofii. Vizuálně je naprosto unikátní, protože vyrostlo na zelené louce během několika let jako náhrada za zbořený starý Most. Když jsem tam přijel poprvé, zarazilo mě, jakou má člověk o tom městě představu a jaká je skutečnost. Není moc měst, kde se snoubí krásná příroda s ryze socrealistickou architekturou. Lidé tam mají jiné tempo, ona rasová nenávist najednou působí jako titulek z bulváru. Člověk potkával smíšené dvojice, démonizovaný Chanov není žádný slum, ve skutečnosti jde o pár dálnicí izolovaných paneláků. Chodil jsem tam na začátku úplně sám a nikdo mi do držky nedal. Každodenní realita je prostě mnohem barevnější než reportáže v televizi. To, co se odehrává v seriálu, ale není každodenní realita, ale pokus ji nějak vypravěčsky a stylisticky uchopit. Tak jako se ve městě Fargo ve skutečnosti nenahánějí nájemní vrazi, v Midsomeru neumírá každý den člověk, ani v Mostě se v takové míře neděje to, co v této sér


Colours of Ostrava 2018 - Scéna ČT: Most!

    Švédsko-dánský seriál Most se stal mezinárodním hitem a zařadil se mezi špičku celosvětové seriálové produkce. Napjatě očekávaná třetí série, premiérově uvedená ve Skandinávii během podzimu 2015, opět přichází se stejným konceptem. Dvojice odlišných vyšetřovatelů ze zemí propojených titulním mostem přes úžinu Öresund společně řeší spletitý případ zasahující do jurisdikcí Švédska i Dánska. Také tentokrát vše začíná činy, které se vztahují k aktuálním společenským tématům a globálním otázkám, konkrétně k maximálně inkluzivní společnosti. Tato švédská společensko-politická linie, kterou konzervativní jedinci vidí jako do extrému dohnanou politickou korektnost, zahrnuje přijímání minorit i potlačování omezujících stereotypů a diskriminace, ať už týkajících se rasy, vyznání, orientace či genderu. Skrze motivy vážící se k fenoménům, jako jsou genderově neutrální školky či sňatky gayů, otevírá téma polarizované společnosti, kde se konzervativní tábor stává menšinou, což vede k jeho radikaliza
    Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty.


Scenárista Mostu!: Dlouze jsme řešili, jestli má postavu Pavla-Dáši hrát chlap. Ve hře byl i konkurz transsexuálů

    Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti.
    Osmidílný komediální seriál je již šestou spoluprací dvojice Prušinovský a Kolečko. V projektu, který si nadsázkou bere na paškál složitá témata, jakými jsou nesnášenlivost či xenofobie, si hlavní roli zahrál Martin Hofmann.
    Seriál se z převážné většiny natáčel v reálných prostředích města Most – v restauraci Severka, na Autodromu, v hotelu Cascade, v mostecké nemocnici, v OC Centrál, v kostele Nanebevzetí Panny Marie, v restauraci U Kalendů, v místní knihovně nebo v Chanově. V průběhu 65 natáčecích dní, po které se seriál připravoval, si v něm zahrálo celkem 821 komparzistů převážně z Mostu a okolí.
    Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním.


Letní filmová škola Uherské Hradiště 2018 - stan ČT: Most!

    Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová.

Copyright © Dossani milenium group 2000 - 2020
cache: 0000:00:00